Melding incidenten

Melding incidenten

Doel

Het correct en tijdig melden van fouten en incidenten, zodat er preventieve en correctieve maatregelen kunnen worden genomen om de veiligheid en de kwaliteit van de cliënten zorg en de arbeidsomstandigheden van de medewerkers te vergrootten.

Veilig incidenten melden

Om veilig te kunnen melden is een veilige cultuur binnen de organisatie noodzakelijk, waarbij het niet gaat om het falen van personen maar om het ontbreken of niet goed functioneren van procedures en afspraken. Meldingen van incidenten worden anoniem verwerkt in kwartaal- en jaarrapportages. Medewerkers en zorgverleners worden op de hoogte gehouden van resultaten en eventueel genomen preventieve – en corrigerende maatregelen.

Doelgroep

Alle zorgmedewerkers, huishoudelijk medewerkers, kantoorpersoneel en eventuele Zzp’ ers All Day M.O. bewaakt en bevordert de kwaliteit van zorg.

Middelen

MIC-formulieren, MIM-formulieren, Werkinstructie Valcalamiteiten IGZ-melding (zie bijlage 5)

Begripsbepaling

Fout: Is een afwijking van een situatie ten opzichte van de ideale situatie, met meestal ongewenste gevolgen. Het betreft het handelen van zorgverleners of het nalaten van handelen door zorgverleners, waardoor schade ontstaat voor een cliënt of de zorgverlener zelf. (Inschatten van een situatie, oplossen van een probleem, ‘rekenfout’, aandacht in de taakuitvoering
Ongeluk: Is een gebeurtenis waarbij iets misgaat en waarbij meestal schade optreedt. Vaak een van buiten de cliënt of zorgverleners komende gebeurtenis, waardoor schade aan een cliënt ontstaat en waarbij geen sprake is van een fout.
Bijna ongeluk: Een ongeluk waarbij door niet gepland ingrijpen of een toevallige gebeurtenis wordt voorkomen of dat schade wordt veroorzaakt.
Calamiteit: Is een aanduiding voor een (natuur) ramp of niet verwachte gebeurtenis die ernstige schade kan veroorzaken. (bijv. brand) Iedere niet verwachte gebeurtenis bij een medische, verpleegkundige of verzorgende handeling of bij de toepassing van medische hulpmiddelen, apparatuur of geneesmiddelen, gedurende het transport, diagnostiek, behandeling, of verzorging van een cliënt, of huishouden, die ernstig schadelijk gevolgen (levensbedreigend) voor die cliënt heeft geleid.

Fouten, ongevallen en bijna ongevallen worden incidenten genoemd.

NrFunctieActiviteit
1Verpleegkundigen, zorgverleners, huishoudelijke medewerkers, (evt. zzp ’ers), zorg coördinatoren/planners en ander personeel.Indien er sprake is van één van bovenstaande fouten/incidenten/calamiteiten, wordt er direct na de gebeurtenis een melding gemaakt. (Binnen 24 uur). De melding wordt gedaan op het hiervoor bestemde formulier. (Zit in het zorgdossier). De melding wordt gedaan door: · Bij voorkeur de directe betrokkene · Andere betrokkenen

· De zorgverlener kan de informatie m.b.t. het incident ook telefonisch doorgeven aan de zorg coördinator, voor verdere digitale vastlegging.

Voorbeelden van incidenten die altijd gemeld moeten worden: · Valincidenten · Het vergeten van een handeling

· Het toedienen van een verkeerde (dosis) medicatie · Het vergeten van verstrekken van medicatie · Het uitvoeren van een verkeerde handeling

· Misbruik of vermoeden inname schadelijke stoffen · Til/ transfer incidenten · Verbranden/brand

2Directie en bestuurCalamiteiten Indien er sprake is van een (zeer) ernstige gebeurtenis/calamiteit dient deze direct, bij de directie te worden gemeld. Er wordt door directie en het bestuur ook direct een melding gemaakt bij de inspectie voor de gezondheidzorg (via www.igz.nl ga naar onderwerpen, zie meldingen)

Indien er sprake is van een valcalamiteit, is er een specifieke werkinstructie opgesteld zie werkinstructie Valcalamiteiten IGZ melding

Als de calamiteit betrekking heeft op een medewerker wordt er direct een melding gedaan bij de Arbeidsinspectie. Inspectie sociale zaken en werkgelegenheid telefoon 7x 24 uur 0800 5151

www.SWZ.nl

Er is sprake van een ernstige gebeurtenis /calamiteit in de volgende gevallen:

• Als de cliënt aan de gevolgen overlijdt.

• Als de cliënt ernstig lichamelijk of geestelijk letsel oploopt.

• Als de cliënt in een ziekenhuis opgenomen moet worden en/of gebruik moet maken van de eerste hulp van een ziekenhuis.

• Als de cliënt blijvende schade aan de gezondheid oploopt (of bij een redelijk medisch vermoeden hiervan.

3Directie c.q. administratie• De MIC of MIM-melding innemen of’ de MIC/MIM zelf invullen tijdens telefonisch contact met melder. • In beide gevallen wordt de melding digitaal verwerkt in IO onder ́profiel vragenlijsten bij de cliënt.

Mishandeling en misbruik in gezinssituatie