Kwaliteitsbeleid en doelstellingen
De kwaliteitsmedewerker stelt in overleg met de directie een jaarplanning op voor het behalen van de beoogde kwaliteitsdoelstellingen, de wijze en het tijdstip van het monitoren van de kwaliteitsnormen en de rapportage hierover. Op basis van de gegevens uit periodieke bewakingsmechanismen als interne audits, rapportages, registraties e.a. vindt een voortdurende analyse van de kwaliteit van de processen en producten plaats. De kwaliteitsmanager zorgt voor het vertalen van deze analyse is meetbare correctieve en preventieve maatregelen en de toetsing van de effectiviteit hiervan.
Kwaliteitsdoelstellingen en indicatoren
Kwaliteitsdoelstellingen zijn gerelateerd aan kwaliteitskenmerken:
Kwaliteitskenmerken
1. Geschikte, correcte zorg;
2. Beschikbaarheid;
3. Continuïteit van zorg;
4. Doeltreffendheid;
5. Doelmatigheid;
6. Gelijkwaardigheid;
7. Zorg gebaseerd op bewijs en kennis;
8. Op de zorgontvanger gerichte zorg met inbegrip van lichamelijke, geestelijke en maatschappelijke integriteit;
9. Betrokkenheid van de zorgontvanger;
10. Cliënt-/patiëntveiligheid;
11. Tijdigheid/toegankelijkheid.
De zorgorganisatie definieert haar visie op/beleid voor kwaliteit en stelt kwaliteitskenmerken vast voor de eigen context/situatie.
Indicatoren
Door middel van indicatoren worden de resultaten van processen en resultaten van het product gemeten. De meting geeft informatie over de effectiviteit en kwaliteit van processen en de geleverde zorg. Tenminste zijn de prestatie indicatoren zoals afgeleid van kwaliteitskader verantwoorde zorg opgenomen. Daarnaast worden prestatie indicatoren verbonden aan verbetermaatregelen, zodat gemeten kan worden wat de effectiviteit en kwaliteit van ingezette verbetermaatregelen is.
Management van middelen
De directie stelt de benodigde middelen vast die nodig zijn voor de uitvoering van de zorg- /dienstverlening. Dit is afgestemd op het beleid, de visie, de wensen van de cliënten en medewerkers, rand voorwaardelijke kaders en branchenormen.
Werkomgeving
1. Gebouwen, werkruimten en bijbehorende voorzieningen.
Veiligheid medewerkers
1. Benodigdheden om een veilige werkomgeving te creëren.
Uitvoeren zorg-/dienstverlening
1. De (hulp)middelen en materialen die nodig zijn voor de uitvoering van de zorg- en dienstverlening.
2. Opslag, bescherming en bewaring van persoonlijke gegevens en eigendommen van cliënten.
3. Opslag en beheersing van geneesmiddelen.
Beheer en kalibratie van middelen
1. Onderhoud van medische middelen die gebruikt worden tijdens de zorg-/dienstverlening aan de cliënt en eigendom zijn van de organisatie.
De organisatie motiveert medewerkers zich in te zetten voor het systeem en stelt middelen beschikbaar om het systeem succesvol te laten werken. De directie stelt de middelen, materialen en omgeving die nodig zijn voor het kwaliteitsmanagementsysteem beschikbaar en onderhoudt deze. In de loop van de tijd gaan er ook cursussen plaats vinden zodat door scholing personeel steeds op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen.
Inkoop en uitbesteding
All Day M.O. maakt geen gebruik van onderaannemers, wel worden er gewerkt met onafhankelijke ZZP ’ers.