Klachtenregeling

Klachtenregeling

All Day M.O. wil graag dat alle cliënten tevreden zijn over de zorg- en dienstverlening. Al onze medewerkers doen dan ook hun uiterste best met de grootste zorgvuldigheid te werken en rekening te houden met uw wensen en behoefte. Toch kan het gebeuren dat u van mening bent dat de zorgverlening verbeterd zou kunnen worden of dat u opmerkingen heeft. De tevredenheid van onze cliënt is voor ons zeer belangrijk. Door opmerkingen of klachten kan de organisatie haar dienstverlening verbeteren en de kwaliteit van de geleverde zorg verhogen. Als u niet tevreden bent, hebt u recht op een serieuze afhandeling van uw onvrede of klacht. Het is ook mogelijk dat familieleden en partners opmerkingen hebben over de kwaliteit van de zorg en de dienstverlening. Het reglement en de werkwijze van All Day M.O. voldoet aan de nieuwe wet WKKGZ. (Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg).

Ondanks onze inspanningen, kunt u van mening zijn dat u niet zorgvuldig genoeg bent behandeld. Wij stellen het op prijs als u uw klacht met ons wilt bespreken. Een goed gesprek kan veel duidelijkheid verschaffen. Als wij niet weten dat u ontevreden bent, dan kunnen wij ook geen actie ondernemen om uw klacht te verhelpen.

Inschakelen ondersteuning

Als u niet tevreden bent of een klacht heeft, kunt u te allen tijde contact opnemen met All Day M.O. Wij kunnen samen met u op zoek gaan naar een oplossing of mogelijke alternatieven aandragen. All Day M.O. kent intern klachtenreglement. Wanneer u een klacht hebt, kunt u dit eerst met uw zorg coördinator of zorgverlener bespreken. Vindt u geen oplossing voor uw probleem, dan kunt u zich wenden tot onze klachtenfunctionaris. Zij kan u verder behulpzaam zijn het oplossen van uw klacht.

Indien u niet met ons overeenstemming komt, kunt u zich wenden tot twee instanties.

  1. Klachtenfunctionaris van All Day M.O.
    De klachtenfunctionaris behandelt alle binnenkomende klachten. De Klachtenfunctionaris luistert in eerste instantie naar uw verhaal en denkt mee over een oplossing. De Klachtenfunctionaris kan eventueel bemiddelen tussen u en het Directie. Daarnaast kan hij uitleg en informatie geven over het vervolg van de klachtenprocedure.
  2. Informatie- en Klachtencommissie
    De klachtencommissie geeft informatie over de rechten en plichten van de cliënt en kan u van advies dienen.
    Zij heten Zorgbelang Inclusief (voorheen Zorgbelang Gelderland)
    Zij werken aan een inclusieve samenleving in Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland, maar ook regelmatig in andere delen van het land. Zij streven naar een leefbare, zorgzame samenleving waar iedereen een volwaardige positie inneemt en met elkaar hieraan vormgeeft.Zij willen dit bereiken door het ondersteunen van inwoners, cliënten, patiënten, zorg- en welzijnsorganisaties, gemeenten, zorgverzekeraars, onderwijsinstellingen en anderen, gericht op:Versterking van zelf- en samenredzaamheid van mensen;
    Versterking van het zelf-organiserend vermogen van mensen;
    Verbetering van (de kwaliteit van) sociale-, zorg- welzijns- en leefbaarheidsvoorzieningen.
    www.zorgbelanginclusief.nl

Bij meerdere gevallen mocht u vanuit de WMO hulp-dienstverlening ontvangen kunt u uw klacht ook bij uw wijkcoach indienen vanuit de Wijkteam. https://www.wijkteamsarnhem.nl/

Beoordeling door de Klachtencommissie

Mocht in een uitzonderlijk geval uw klacht niet naar uw tevredenheid kunnen worden opgelost met All Day M.O., dan kunt u gebruik maken van de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij een onpartijdige instantie. All Day M.O. is aangesloten bij de Klachtencommissie van Branchevereniging Zorgthuis. De Klachtencommissie onderzoekt uw klacht en doet een uitspraak over de gegrondheid ervan. De klachtencommissie kan daarbij een aanbeveling doen welke maatregelen genomen kunnen worden om herhaling te voorkomen. De klachtencommissie kan geen schadevergoeding toekennen. Voor een goede beoordeling verzamelt de Klachtencommissie alle informatie die zij nodig acht. Mogelijk wordt u gevraagd om (schriftelijk) een toelichting te geven op uw klacht. Misschien is het zelfs nodig dat zij uw dossier opvragen of andere betrokkenen horen. Hiervoor wordt eerst uw toestemming gevraagd. De uitspraak van de Klachtencommissie is niet bindend, maar over het algemeen zal het advies van de Klachtencommissie worden overgenomen. Als u wel een bindende, afdwingbare uitspraak wilt, moet u een andere procedure volgen. De klachtenfunctionaris als de Klachtencommissie gaan zorgvuldig om met uw privacy. Aan de klachtenprocedure zijn geen kosten verbonden.

Meten, analyseren en verbeteren