Beheersing kwaliteitskader verantwoorde zorg

Beheersing kwaliteitskader verantwoorde zorg

Het is belangrijk dat overal verantwoorde zorg wordt geleverd. In het kwaliteitskader Verantwoorde Zorg Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VVT) staat precies beschreven wat hieronder wordt verstaan. Het doel van het kwaliteitskader is door verantwoorde zorg de kwaliteit van leven van de cliënt te verbeteren. Uitgangspunt hierbij is de cliënt zelf. Door metingen van kwaliteit wordt de kwaliteit van geleverde zorg zichtbaar. In de procesbeschrijvingen is de toepassing van de kwaliteitsregistratie beschreven, evenals de verantwoordelijkheden en de wijze en bewaartermijn van archivering. Met interne audits en periodieke rapportages worden de kwaliteit en de aanwezigheid van de registraties bewaakt.

Kwaliteitsregistraties

Ten aanzien van kwaliteitsregistraties wordt het volgende onderscheid gemaakt:
• Registratie afwijkingen (in)direct van invloed op de kwaliteit en veiligheid van de zorg/dienstverlening.
• Klachtenformulieren en registratie daarvan.
• MIC en MIP-formulieren en registraties daarvan.
• Verslagen directiebeoordeling.
• Intern en extern auditverslag.
• Tevredenheidsonderzoeken.
• RI&E-metingen.
• Verslagen functioneringsgesprekken.
• Verbetermaatregelen.
• Actuele ontwikkelingen van invloed op kwaliteits- en zorgprocessen.
• Gesloten contracten.
• Opleidingsbehoeften medewerkers.
• Actueel overzicht bevoegd-/bekwaamheid medewerkers.
• Zorgzwaarte en deskundigheidsniveau medewerkers.
• Registratie zorgrisico’s (zorginhoudelijke veiligheid).
• Offertes en contracten.
• Leveranciersbeoordelingen.
• Auditrapportages.
• Prestatie-indicatoren.

Kwaliteitsbeleid en doelstellingen

All Day M.O. - Kwaliteitskader
All Day M.O. - Kwaliteitskader