Algemene grondslag en bedrijfsdoelstelling

Algemene grondslag en bedrijfsdoelstelling

• De vrijheid van cliënten om hun leven naar eigen inzicht te regelen;
• Het bewerkstelligen van een democratisch leefsituatie doormiddel rekening te houden met religieuze- en/of politieke achtergrond/ overtuiging, voor alle gezindten;
• Het welbevinden van cliënten: de zorg en de dienstverlening zijn geen doel op zich, maar een middel om dit te bereiken.;
• Het bewerkstelligen dat cliënten zo lang mogelijk hun zelfstandigheid behouden;
• Het aanbieden van diensten die bij de vraag van cliënten aansluiten.

Directieverantwoordelijkheid

All Day M.O. streeft naar kwaliteitsbewustwording in alle geledingen en naar continue verbetering van haar processen. Dit handboek kan gezien worden als een basis hiervoor. Het kwaliteitssysteem is opgezet conform de Randvoorwaarden voor Veilige en Verantwoorde Zorg en de actuele Wet- en Regelgeving. Doel van het hanteren van dit kwaliteitssysteem is een volledige beheersing van de uit te voeren werkzaamheden, zodat een optimale werksituatie ontstaat en daardoor kwaliteit, veiligheid en arbeidsvoldoening gewaarborgd zijn. Hierdoor zal de juiste communicatie tussen All Day M.O. en haar cliënten van groot belang zijn om aan de eisen van haar klanten en eventuele wettelijke eisen te kunnen voldoen. Om nu en in de toekomst de nodige wendbaarheid en aantrekkelijkheid in de markt te behouden, dienen de in dit document omschreven procedures gehanteerd te worden. Bovendien dienen de procedures op gezette tijden getoetst en zo nodig bijgesteld te worden. Alle medewerkers worden voortdurend gewezen op het belang van het leveren van goede kwaliteit die aansluit op de door de klant gestelde eisen. Alleen op deze manier kan de kwaliteit gewaarborgd blijven. De directrice van All Day M.O. steunt het kwaliteitssysteem van harte en zal regelmatig de effectiviteit van het kwaliteitssysteem en de overeengekomen acties onderzoeken. Ook zal zij zorgdragen dat alle middelen welke benodigd zijn om continue te kunnen verbeteren en om aan de eisen van de klant (zorgvrager) te kunnen voldoen, beschikbaar worden gesteld.

Dit Handboek geeft de samenhang aan tussen de doelstellingen, het beleid en de verschillende procedures en regels met betrekking tot het kwaliteitssysteem voor de uitvoering van alle activiteiten op het gebied van kwaliteitsborging bij All Day M.O.

De directie is eindverantwoordelijke voor het vaststellen van de behoeften en verwachtingen van haar cliënten zal dit delegeren naar de overige medewerkers.

Het kwaliteitssysteem is per proceskenmerk beschreven, waarbij de randvoorwaarden voor Veilige en Verantwoorde Zorg zijn aangehouden. Tevens zijn de professionele standaarden van de beroepsbeoefenaren (Zorgprofessionals) beschreven. Dit handboek beschrijft het kwaliteitssysteem zoals door All Day M.O. gehanteerd wordt, om te komen tot een hogere kwaliteit en daardoor te bereiken dat afnemers tevreden zijn.

De directie stelt voldoende middelen ter beschikking om op een kwalitatief hoog niveau uitvoering te kunnen geven aan de benodigde bedrijfsprocessen om aan de klanteneisen te kunnen voldoen:
1. Uitvoeren en monitoren van processen en het continu verbeteren van de doeltreffendheid;
2. Uitvoeren van activiteiten in het kader van de cliënt veiligheid;
3. Verhogen van de cliënt tevredenheid;

De directie is verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de behoeften en verwachtingen van de klant en voor het omzetten ervan in meetbare klanteisen. De directie bevordert een veilige cultuur waarin medewerkers gestimuleerd worden om incidenten te melden, erover te communiceren en ervan te leren.

De directie maakt kenbaar binnen de organisatie:
1. Het belang om te voldoen aan wet-/regelgeving.
2. Het belang om te voldoen aan de eisen van klanten.
3. De organisatiestructuur.
4. Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.
5. Interne en externe communicatiestructuur
6. Besluitvormingsstructuur

Wettelijke kaders

 

Wettelijke kaders ondernemingHandelsregisterwet
Wet op de ondernemingsraden (WOR)
Wet Marktordening Gezondheidszorg (WMG)
Wettelijke kaders kwaliteitKwaliteitskader Verantwoorde Zorg en Veiligheid
Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (wet BIG)
Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO)
Wet kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz)
Wettelijk kaders cliëntenWet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (WMCZ)
Wet Bescherming Persoonsgegevens Wet gebruik Burgerservicenummer in de zorg (Wbsn-z)
Wet Zorg en Dwang (cliënten met dementie)</br />
Wet Meldcode
Wettelijke kaders personeelWet op de Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO)
Wet bescherming persoonsgegevens (WBP)
Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet)
Wet Verbetering Poortwachter (WVP)
Wettelijke kaders financieringWet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Wet Langdurige Zorg (WLZ)
Zorgverzekeringswet (ZvW)

Beleidscyclus

All Day M.O. definieert haar visie op/beleid voor kwaliteit en stelt kwaliteitskenmerken vast voor de eigen context/situatie. De procesbeschrijvingen zijn in samenhang met de missie en visie en het beleid van de organisatie All Day M.O. De beleidsplannen worden vastgesteld voor een periode van 5 jaar. De organisatie stelt jaarplannen op om het beleid uit te voeren.

Cliëntenraad in het kader van de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ)

All Day M.O. is als zorgorganisatie verplicht een cliëntenraad in te stellen. Vanaf 1 juni 2024 is een onafhankelijke vertegenwoordiger als zijnde “de cliëntenraad” geïnstalleerd. Deze behartigt binnen All Day M.O. de gemeenschappelijke belangen van de cliënten, voor zover van toepassing en uitvoerbaarheid.

Zorgdossier en zorgleefplan

Het zorgdossier en het zorgleefplan vormen een integraal onderdeel van het kwaliteitssysteem. Het primaire zorgproces wordt vastgelegd in het zorgdossier en afspraken met de cliënt worden vastgelegd in het zorgleefplan. De kwaliteitsmedewerker is verantwoordelijk voor het up to date houden van het zorgdossier en zorgleefplan.
Dit zorgleefplan vormt een van de belangrijkste administratieve borgingsinstrumenten voor de kwaliteit. Naar aanleiding van nieuwe Wetgeving en definitiebepaling van Zelfredzaamheid en Regievorming, de vier domeinen van verantwoorde zorg. In het NEDAP zijn de zorgdossiers en zorgleefplannen opgenomen.

Reglementen, protocollen en werkinstructies

Via de branchevereniging Zorgthuis hebben wij een abonnement op de databank KICK-protocollen van Vilans. Deze databank van KICK-protocollen bevat ruim 500 zorgprotocollen voor voorbehouden, risicovolle en overige handelingen. kick@vilans.nl.

Formulieren

VECOZO is het communicatiepunt voor ketenpartijen in de zorg die hun administratieve processen willen stroomlijnen en optimaliseren. Binnen het administratieve zorgdomein faciliteert VECOZO een digitale omgeving waarin de ketenpartijen snel, eenvoudig en veilig gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. Zorgverzekeraars, zorgaanbieders en per 1 januari 2015 gemeenten maken gebruik van VECOZO-diensten, onder meer voor het declaratieverkeer en de berichten van zorgtoewijzing. All Day M.O. is lid van Vecozo en maakt gebruik van haar dienstverlening.
In de procedures en instructies wordt verwezen naar formulieren. Het uitvoeren van de procedures en instructies brengt met zich mee dat gegevens moeten worden vastgelegd en een bepaalde periode bewaard worden. Dergelijke voor gedefinieerde (controle)formulieren, afgeleid van de eisen in het certificatieschema en wettelijke kaders worden een bepaalde periode bewaard. De bewaartermijnen liggen, indien relevant, vast in het autorisatieprotocol.
Vanwege de omvang van het aantal formulieren zijn alleen de formulieren gerelateerd aan de procedures opgenomen. In werkinstructies en reglementen kunnen ook andere formulieren zijn opgenomen.

Externe documenten

Externe documenten van invloed op het primaire proces zijn een onderdeel van het kwaliteitssysteem;
• Wettelijke regelingen en kaders
• Externe richtlijnen
• Certificatieschema
• Veld-/beroepsnormen

Beheersing documenten